Hij zat er een beetje mismoedig bij, ’s werelds meest bewonderde Chief Executive Officer. Tijdens een interview met de New York Times brak Elon Musk, zelfverklaard grootverbruiker van slaappillen, bijkans in tranen uit. Werkweken van 120 uur gaan kennelijk niet in je koude kleren zitten. Misschien dat een Chief Health Officer deze CEO weer een beetje bij de les kan krijgen. Voor het overleven van Tesla Motors en zijn andere wereldverbeterende ondernemingen zou dat niet onverstandig zijn.

Als iets de 21e eeuw namelijk kenmerkt, is het wel de mate van onvoorspelbaarheid. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. En dat zo ongeveer elk kwartaal. Welke sector durft er nog op te rekenen dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen? Deze tijd vraagt meer dan ooit om creativiteit en ondernemerschap. Nieuwe kansen zien, snelle executie van plannen en nóg sneller leren van fouten en van de reacties uit de markt. En wie niet over een Elon Musk als CEO kan beschikken zal het uit de organisatie moeten halen. Uit de medewerkers dus. Getalenteerde en gemotiveerde medewerkers zijn het strategisch kapitaal van de 21e eeuw. Strategisch management is dan ook niet langer een zaak van concurrentieanalyses, strategisch positioneren, synergiën en first mover advantages … het draait nu om talent. Wie weet het beste talent aan te trekken en dat talent zodanig te motiveren dat strategische moves en innovaties vanzelf gaan?

Als ondernemingsraad vertegenwoordigt u van oudsher de belangen van de medewerkers. Als tegenwicht voor de neiging van het management om de belangen van aandeelhouders te laten prevaleren. Ik zou dat nu anders formuleren. U, als ondernemingsraad, vertaalt vooral de behoeften van de medewerkers. Die noemen we voortaan ’talent investeerders’ en brengen belangrijker kapitaal in dan aandeelhouders. U helpt het management om een klimaat te scheppen waarin medewerkers al hun creativiteit en ondernemerschap inzetten om het hogere doel van de onderneming te realiseren. En daarmee de kansen van die organisatie te vergroten om te overleven en te floreren in een turbulente markt.

De ondernemingsraad van Tesla zou om een Chief Health Officer voor Elon Musk moeten vragen. Als ondernemingsraad van een ‘gewone’ onderneming moet u de aanstelling van een Chief Happiness Officer maar eens overwegen. Iemand in de board die zich exclusief bezig houdt met het welbevinden van dé strategische asset van de onderneming: het menselijk kapitaal. Want alleen de organisatie die het beste uit zijn talenten weet te halen, zal floreren in de 21e eeuw.

20 september 2018 verzorgt Dr. Niels van der Weerdt een masterclass voor OR-leden en vertelt hij meer over de achtergrond van deze moderne benadering in de bedrijfsstrategie. Onmisbare kost als u als OR kritisch en actief wil bijdragen aan de vorming van strategie binnen uw organisatie. Klik hier voor meer informatie.

Dr. Niels P. van der Weerdt

Managing Partner