Meer en meer organisaties realiseren dat ze nog meer gefocust moeten zijn en veel betere resultaten moeten neerzetten. In deze blog beschrijf ik welke zaken essentieel zijn voor het leiden van ambitieuze en succesvolle organisaties. Google, Facebook en Tesla zijn grote voorbeelden hierin. Input voor leden van de ondernemingsraad voor hun eigen groei en voor de beoordeling van de plannen van hun bestuurders.
Klantfocus en betere resultaten worden door de genoemde organisaties bereikt door het toepassen van de Leanfilosofie. Lean is niet slechts een set tools en technieken voor structurele verbetering. Het is vooral ook een attitude die resultaten brengt als meer en meer collega’s het “snappen”. Het is een manier om samen het werk te beoordelen en de waarde van de verbetering te begrijpen.
Sterk leiderschap is noodzakelijk om een cultuur om Lean heen te bouwen en het denken binnen de organisatie te verspreiden. Natuurlijk is elke leider anders en zal zijn of haar eigen talenten meebrengen. Er zijn wel een paar essentiële zaken die succesvolle leiders gemeenschappelijk hebben voor het leiden van een Lean organisatie. Als je in zo’n organisatie rondloopt dan voel je het succes meteen.
Bekwaamheid om de Visie te communiceren
Als je managers leert om samen met de collega’s op de werkvloer verbeteringen te realiseren of met verbetering te werken dan zullen ze dat wellicht doen. Mensen zijn over het algemeen geneigd te doen wat ze horen en logisch lijkt.
Maar als je wilt dat ze echt om de resultaten van de inspanningen geven, dan moeten ze meer begrijpen dan dat ze Lean “doen”. Ze moeten het waarom doorgronden. Ze moeten ook weten dat dit een hoge prioriteit heeft en wat hun rol daarbij is. Focus op de voordelen die Lean brengt voor de medewerkers op de werkvloer zoals prettiger werk zonder al die hindernissen leidt tot meer tevreden klanten. En ook weer meer tevreden medewerkers. En betere resultaten.
De wil om een Dienend Leider te zijn
Je wilt niet elke verbetering zelf in detail managen en ook niet de collega’s vertellen om Lean te zijn en het beste ervan hopen.
Dienende leiders balanceren autonomie en het geven van richting door zelf een bron van positieve verandering te zijn. Door obstakels weg te halen, bureaucratie te verminderen en investeringen te doen. Geef gewoon gericht het voorbeeld aan jouw collega’s. Dat inspireert en is ook nog hartstikke leuk. Meer lol en gerichte actie op de werkvloer. Simpeler maken.
Tolerantie voor Risico’s
De angst voor mislukkingen maakt dat mensen verandering willen vermijden. Als teams hetzelfde blijven doen als ze altijd al deden dan kunnen ze de uitkomst daarvan voorspellen. Als ze veranderen zullen er onverwachte zaken gebeuren. En wat dan nog?
Effectieve Lean leiders realiseren zich dat niet elke verbetering positieve resultaten kent en dat aanpassen een continu proces is. Dat soort leiders stimuleren hun medewerkers om “vaak te struikelen”, waarvan ze kunnen leren en het beter gaan doen. Ook wetend dat weinig verbeteringen enorme consequenties hebben als ze niet meteen lukken. Experimenteren moet om verder te komen. En als mens, als team en als organisatie te groeien voor het geluk van de klant.
Focus op het Proces niet op de Medewerkers
Met slimme en capabele mensen aan boord die effectief zijn getraind, weet je dat fouten en verspillingen het resultaat zijn van niet goed doordachte processen. En niet van de mensen die ze uitvoeren.
Medewerkers gaan er echt voor als ze weten dat het rapporteren van problemen leidt tot het evalueren van de processen en niet van henzelf. Dan focussen ze veel makkelijker op het oplossen van problemen. En werken ze graag samen aan verbeteringen.
Zoals Henry Ford destijds al zei: “Don’t find fault. Find a remedy.” En dat is hoe Lean leiders elke medewerker empoweren om te doen. De beste leiders creëren een omgeving waarin het individu kan groeien en bijdragen aan het succes van het hele team.
Deze 4 leiderschapskwaliteiten vormen de basis die dat succes mogelijk maken. Die gelden dus voor alle leiders binnen de organisatie, zeker ook voor de OR leden als leiders van de medezeggenschap. Ga het gewoon doen. Dan word je er steeds beter in. En komen resultaten snel en als vanzelf. Een heerlijk gevoel.
Geschreven door Drs. Louis Brackel RC, Associate Erasmus OR Centre